2011. március 18., péntek

Marha feketepecsenye ahogy Ford elnök szerette


Nem vagyok igazán jóban a marhahússal. Gyerekkoromban nem nagyon került az asztalra, anyukám (aki kiválóan főz) nem szerette, így csak néhanapján készítette az apu kedvéért, akkor is legfeljebb gulyásleves vagy marhapörkölt formájában. Apukám viszont igencsak kedvelte, úgyhogy egyszer megpróbálkozott a marhasülttel, cipőtalp szerű ehetetlen valami lett a vége s amikor ennek hangot adtam, akkor nagy sértődés lett belőle és azt kaptam meg vacsorára, amit nem ettem meg délben ......
Nos, ez hosszú évekre rányomta a bélyegét a marhahússal való kapcsolatomra.
Aztán megismerkedtem a párommal, aki imádja a marhát, a pacaltól a bífsztekig. Azzal az igazi angolos, véres marharostélyossal nem próbálkozom (pedig az a legnagyobb kedvence), magam részéről meg sem enném, számomra a véres lé gusztustalan. De az így-úgy párolt, omlósra főzött változatokat szeretem és gyakran készítem, ha sikerül szép marhahúst vegyek nem aranyárban. Múlt hétvégén egy gyönyörű darab feketepecsenyével gazdagabban tértünk haza bevásárlásból, amit ráadásul nagyon olcsón is sikerült megvenni. Keresgéltem recepteket, így bukkantam erre, ami állítólag a néhai amerikai elnök, John Ford egyik kedvenc étele volt. A húsnak jó 3 óra párolás kellett, de elképesztően omlós lett és a sűrű, karakteres szafthoz nagyon illik a kukorica édeskés íze.
A feketepecsenye szeleteket egy hétre pácba tettem, megkentem mustárral, borsoztam és olajjal meglocsoltam. Elkészítés előtt a mustárt és az olajat papírkendővel letörölgettem róla. A marhát mindig pácolom, érlelem kb. egy hétig.


Marha feketepecsenye, ahogy Ford elnök szerette
60 dkg szeletelt, előpácolt feketepecsenye
1 csésze jó minőségű vörösbor
1 csésze alaplé
2 nagy fej hagyma (nálam most 1 fej hagyma és 1 szár póré volt)
kakukkfű
bors és só
fokhagymagranulátum
pici cukor
keményítő a sűrítéshez

A hússzeleteket borssal, kakukkfűvel fűszerezem és kevés olajon megkapatom, mindkét oldalán. Kiveszem és félreteszem.
A lábosba teszem a felszeletelt hagymát (nem kell nagyon apróra, úgyis szétfő) és megdinsztelem, majd felöntöm a borral. Elrendezem benne a hússzeleteket, kevés sóval, fokhagymagranulátummal és cukorral ízesítem.
Ráöntöm az alaplét és lassú tűzön  jó 2-3 órán át (vagy ameddig a hús omlóssá nem válik) párolom.
Amikor a hús készen van, kiszedem a szeleteket és a szaftot keményítővel besűrítem.

* Tettem bele pár szem szárított szegfűgombát is, mintegy fűszerként.

2 megjegyzés:

  1. Ez igen jól hangzik! Holnap kipróbálom, épp van a mélyhűtőmben egy adag feketepecsenye. Köszönöm a receptet!

    VálaszTörlés
  2. Számtalanszor megfőztem már, a család kedvence. Kis tejszínes habarással szokatm sűríteni, mert a szaftja így lágyabb és krémesebb. Nagyon finom.

    VálaszTörlés